Monday, January 25, 2010

Love...and My Point of View







Post kali ini saya hendak membincangkan satu topik yang memang tidak asing lagi dalam kehidupan semua orang: CINTA

Pasti ramai diantara kita yang merasakan topik ini sudah terlalu lama dan basi untuk diketengahkan dan dihuraikan dengan panjang lebar. Tidak kurang juga yang akan mengatakan topik ini tidak relevan dan masih belum tiba masa untuk memikirkannya lagi. Namun, saya merasakan semua alasan itu tidak lebih dari omongan-omongan kosong yang cuba lari dari realiti sebagai manusia normal yang memerlukan kasih sayang. Kepada yang masih sinis, saya tidak memaksa. Kepada yang masih di dalam penantian, penantian itu akan berakhir, kalau bukan sekarang, 5 tahun, 10 tahun atau 20 tahun lagi. Justeru, saya dengan penuh ikhlas ingin berkongsi serba sedikit pengalaman dan pandangan saya mengenai subjek ini. Diharap para pengunjung sedia membaca dan sekiranya ada yang dirasakan perlu ditambah, sila komen di bawah post ini n_n.

Adakah anda bersedia?

Pastinya ramai yang akan menjawab "ya". Namun, adakah anda benar-benar bersedia?

Berjanji sehidup semati?
Sekiranya anda ingin berada dalam hubungan yang serius, anda perlu ingat yang orang yang anda sayang akan semakin tua dan semakin tidak menarik dalam jangka masa panjang. Untuk yang lelaki, mampukah anda bertahan dengan godaan perempuan yang lebih muda dan menarik bila tua kelak? Kalau ya, anda lepas ujian pertama.


Anda berkemampuan?
Untuk orang yang mengatakan cinta itu tidak bersifat materialistik, anda silap sama sekali. Cinta memerlukan material untuk berterusan, cuma High Maintenance atau tidak itu bergantunglah kepada siapa yang berkenaan =). Paling-paling kurang pun anda seharusnya mampu membayar bil telefon bimbit anda setiap bulan (yang semestinya tidak murah kerana calling2 sejam setiap malam), mampu membeli hadiah yang tidak murah 3 kali setahun (Anniversary, Birthday, Hari Kekasih), dan semestinya masih mampu mengumpul duit untuk berkahwin (jangan main2 woo, sekarang belanja kawin kurang2 pun RM5000). Dan kalau keluar date tu, bersedialah untuk keluar duit lebih (lelaki). Mampu? Anda lulus ujian kedua.
Adakah 'si dia' benar-benar The One?
Ini antara masalah serius dalam mana-mana hubungan. Bak kata orang tua2, pantang nampak perempuan dahi licin (lelaki) dan kena ayat sikit cair (perempuan). Sekiranya anda tidak yakin yang orang yang anda minat itu adalah yang terbaik untuk anda, saya menasihatkan agar anda tidak terburu-buru untuk memasuki hubungan yang serius. Bila nasi sudah jadi bubur, segalaInvestment (perbelanjaan) lenyap tak berhasil. Kalau anda yakin yang dia sememangnya untuk anda, maka anda lulus ujian ini.



Adakah anda menerima si dia dengan seadanya?
Selepas anda lulus ujian2 diatas, anda seharusnya ingat bahawasanya orang yang anda cintai itu juga seorang manusia biasa. Dia mungkin pernah melakukan kesilapan, dan mempunyai rahsia2 yang tidak dapat diceritakan. Sekiranya rahsia ini di luahkan kepada anda, seharusnya anda menerima dengan hati yang sabar. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Adakalanya juga dia(perempuan) mungkin akan menjadi garang dengan tiba2 (anda patut faham mengapa). Anda dinasihatkan untuk berdiam diri dan cuba untuk menjadi baik pada ketika ini. Adakalanya juga si Lelaki akan buat hal seperti keluar dengan perempuan lain. Kalau ini sekadar tuntutan sosial maka maafkanlah, namun sekiranya dia memang berniat lain maka anda patut mengkaji semula status hubungan anda. Pendek kata, anda perlu menerima baik dan buruk pasangan anda seadanya. Jangan sekadar ambil yang baik sahaja. Sekiranya anda lulus kesemua ujian ini maka saya yakin anda mampu berjaya dalam love life anda n_n


blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails