Sunday, April 18, 2010

Aku




Daku seekor burung yang terbang bebas
Bebas tidak pernah bererti tanpa hala tuju
Bebas juga tidak bermaksud tanpa batasan
Bebas yang ku maksudkan
Aku aku
Kebebasan untuk memilih kompas diri
Kebebasan untuk menilai baik buruk
dan paling utama
Kebebasan untuk menjadi diriku sendiri
Aku adalah Aku
Yang terbang bebas di langit.


Janganlah samakan diriku
dengan dirimu
Aku tidak seperti kamu
Kau seekor tupai
Erti bebas bagimu
melahap segala nikmat dunia
sementara mengelak dari tertangkap
oleh mereka yang kau aniaya


Aku juga bukan sepertimu
Kau seekor Keldai
Kebebasanmu
tidak pernah sepertiku
Kebebasanmu bererti penentangan
Kedegilan dan kepentingan diri
walaupun adakalanya daku kagum denganmu
Aku tidak mampu menjadi kamu.
Aku aku


Aku juga bukan kamu
kau sang harimau
Kebebasan kamu
Bererti berjalan megah tanpa penentangan
Menjadi yang terbaik dalam kalangan
Kebebasanmu kenyataan hanya pabila
Kau menjadi raja belantara.


Aku seekor burung yang terbang bebas
Aku aku.

blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails